Biztonságban van az Iránból elmenekült, börtönbüntetésre ítélt filmrendező, Mohammad Raszulof, és nyilvánosan meg fog jelenni a 77. Cannes-i Nemzetközi Filmfesztiválon, amely „mindig is az elnyomott és fenyegetett művészek menedéke marad” – közölte Thierry Frémaux, a világ legnagyobb filmes találkozójának művészeti igazgatója.
Mohammad Raszulof A vadfüge magjai című filmjét pénteken mutatják be a hivatalos programban, ahol az Arany Pálmáért versenyez. A csaknem háromórás alkotás a teheráni tömegtüntetések kezdetén játszódik, és egy paranoiába süllyedő vizsgálóbíróról szól.
Az iráni rendező 2017-ben járt utoljára Cannes-ban, akkor az Egy becsületes ember című filmjéért megkapta a fesztivál hivatalos programja második legjelentősebb szekciójának, az Un certain regard (Egy bizonyos nézőpont) című válogatásnak a díját.
Azóta „állandó kapcsolatban vagyunk, és nagyon megérint minket, hogy itt fogadhatjuk rendezőként az új filmjével” – hangsúlyozta a fesztiváligazgató. „Örömünk minden fesztiválozó és minden szabadságszerető iráni öröme lesz” – tette hozzá.
Az iráni rendezőt május elején ötéves börtönbüntetésre ítélték „a nemzetbiztonság elleni összejátszás” vádjával. 2022 júliusában vették őrizetbe, miután bátorította a tüntetéseket, amelyeket egy lakóház összeomlása után tartottak. A szerencsétlenségben több mint negyvenen haltak meg. A rendezőt 2023 januárjában egészségi okok miatt ideiglenes szabadlábra helyezék, de nem hagyhatta el az országot. 2023-ban felkérték zsűritagnak a cannes-i fesztiválon, de az utazási tilalom miatt nem tudott Franciaországba utazni. Ügyvédje egy héttel ezelőtt jelentette be, hogy Mohammad Raszulof elmenekült Iránból, és Németországban talált menedéket.
Kedd este az olimpiai láng is szimbolikus vendége volt a fesztiválnak: 76 nappal a párizsi olimpiai játékok és 99 nappal a párizsi paralimpai játékok kezdete előtt francia paralimpiai élsportolók vitték fel a fáklyát a fesztiválpalota vörös szőnyegén az esti díszbemutató előtti bevonuláson, ahol Thierry Frémaux mellett, Tony Estanguet, a szervezőbizottság vezetője köszöntötte a fáklyahordozókat.
A versenyben bemutatott alkotások között szerda este Christophe Honoré francia rendező a száz éve született Marcello Mastroiannit idézte meg Marcello Mio című filmjében az olasz filmsztár lányán, a színésznő Chiarán keresztül, akinek oldalán anyja, Catherine Deneuve látható, míg az Oscar-díjas Paolo Sorrentino olasz rendező Nápolyban játszódó legújabb filmjét (Parthenope) mutatta be. A kritikusokat azonban elsősorban a filmjeiben a peremvidékre szorultakat középpontba helyező Sean Baker független amerikai filmes Anora című thrillere győzte meg, amely egy üzbég származású New Yorki-i prostituált és egy luxuslakásban élő orosz oligarcha fia közötti viszony triviális történetént indul, majd miután a fiú szülei Moszkvában tudomást szereznek a fiatalok kapcsolatáról, a film valódi akcióvígjátékká és amerikai road movie-vá alakul át.
A fesztivál feléhez érve egyelőre egyetlen film sem ért el kiemelkedő eredményt a kritikusok pontozási listáján. A Screen angol nyelvű szaklap 1-től 4-ig pontozza a filmeket, a legjobb helyezést jelenleg Coralie Fargeat francia rendező The Substance (A szer) című feminista horrofilmje kapta 2,7-es átlaggal. A film hőhőse, egy ötvenes évei végéin járó tévés személyiség (Demi Moore), aki kipróbál egy olyan szert, amely a hirdetés szerint „jobb verziót, „fiatalabbat, szebbet, tökéletesebbet” ígér a felhasználójának. Így jön létre az egyszerre angyali és démoni avatár (Margaret Qualley). A francia nyelvű Film francais szaklap hazai kritikusai azonban kevésbé kedvelték a horrorfilmet, és továbbra is Jacques Audiard francia rendező Emilia Perez című zenés thrillerét helyezik az első helyre, amely egy mexikói drogbáróról és az őt körülvevő nőkről szól.
A cannes-i fesztivál május 25-ig tart.
MTI