Világpremierek sora várható.
A Karlovy Vary-i Filmfesztivál bemutatta a közelgő 58. évadának hivatalos versenyprogamját. A lineup 32 filmet három szekcióban számos világ- és nemzetközi premiert tartalmaz.
Görgessen le a teljes listához.
A felhozatal között szerepel az A Sudden Glimpse to Deeper Things, ami a termékeny dokumentumfilmes Mark Cousin legújabb filmje. A film szinopszisa így szól: A brit modern művészet egyik legjelentősebb nője, Wilhelmina Barns-Graham festőnő rendkívül inspiráló figura volt, akinek munkásságára életének egy sarkalatos eseménye mélyen hatással volt. 1949 májusában a modernista St Ives művészcsoport vezető képviselője felkapaszkodott a svájci Grindelwald-gleccser tetejére, és ez az élmény megváltoztatta a világlátását. Élete hátralévő részét azzal töltötte, hogy megragadja formáit és színeit, sőt a lényegét. Mark Cousins esszéisztikus portrédokumentarista a nemek, az éghajlatváltozás és a kreativitás összetett témáiba mélyed el, miközben olyan áthatóan tárja fel a művész karakterét és hatalmas fantáziáját, hogy azt a benyomást kelti, hogy az ő szemével látjuk a világot.
A cseh fesztivál Crystal Globe versenyének valamennyi címe világbemutató, míg a Proxima Competition a fiatal filmesek és szerzői kategóriákba tartozó filmekkel tíz világ- és három nemzetközi premiert mutat be.
Az idei Crystal Globe verseny zsűrijében Christine Vachon producer, Geoffrey Rush színész, Reisz Gábor rendező, Sjón költő és regényíró, valamint Eliška Křenková színésznő szerepel.
Karel Och, a Karlovy Vary IFF művészeti igazgatója a következőket mondta: „A hivatalos válogatásban szereplő 32 filmből 15 debütáló, és nem is lehetünk izgatottabbak, hogy a világ neves filmeseinek vadonatúj munkái kísérik őket. Olyan szakik filmalkotásait lehet látni mint Mark Cousins, Oleh Szentsov, Noaz Deshe, Antonin Peretjatko, Beata Parkanova és Burak Cevik.”
A filmfesztivált június 28-a és július 6-a között tartják a cseh fürdővárosban.
Részletek következnek:
Crystal Globe verseny
Ai ni ranbou / Rude to Love
Rendező: Yukihiro Morigaki Japán, 2023, 105 perc, világpremier
Nyugtalanító dráma egy házasságról, amely folyamatosan veszít erejéből. Momoko (Noriko Eguchi) háziasszonyként tekintélyes életet él. Elegánsan öltözködik, és figyel arra, hogy a lakás az utolsó részletig megfelelő legyen; szorgalmasan gondoskodik férjéről, és mindent megtesz, hogy megfelelő japán ételeket főzzön neki. A szerelem megnyilvánulásai ezek, vagy inkább paranoia a köztük megnyílt érzelmi szakadék következtében? És mikor válik az odaadó törődés megszállottsággá? Pszichológiailag precíz esettörténet egy olyan kapcsolatról, amelyben régóta elfojtott fájdalom emelkedett a felszínre. Egy film, amely az emberi frusztráció és hisztéria sötét zugait vizsgálja, ahol a vágy, hogy valami jót alkossunk, pusztítási késztetéssé fejlődik.
Banzo
Rendező: Margarida Cardoso Portugália, Franciaország, Hollandia, 2024, 127 perc, nemzetközi premier
1907-ben Alonso megérkezik Prince’s Islandre, ahol megbízták egy csoport munkás kezelésével, akiket a banzo nevű titokzatos nyavalya, más néven rabszolga nosztalgia gyötör. Az érintettek erős honvágyat éreznek, apátiába esnek, elvesztik az élethez szükséges erejüket, és végül meghalnak. Alonso lassan rájön, hogy nem elég kezelni a testi tüneteket, hanem meg kell értenie a lelküket is. Az elszigetelt trópusi sziget nyomasztó atmoszférája adja a hátteret a sötét gyarmati múltból származó történethez, amelyben az emberiség a végső próbának van kitéve. A Banzo arra is emlékeztet, hogy a múlt értelmezésének egynél több módja van, és minden sztori mögött egy személy áll, aki elmeséli a történetet.
Cì xīn qiè gŭ / Pierce
Rendező: Nelicia Low Singapore, Tajvan, Lengyelország, 2024, 109 perc, világpremier
Miután Han kiszabadul a fiatalkorúak börtönéből, ahol hét évet töltött azért, mert meggyilkolta ellenfelét egy vívómérkőzésen, találkozik öccsével, ám ragaszkodik az ártatlanságához. Jie hisz neki, és a megszakadt testvéri kötelék gyógyulni kezd. Han anyjuk háta mögött segít Jienek tökéletesíteni vívótudását, hogy kvalifikálja magát a nemzeti bajnokságra. De a kezdetben energikus szablyák csörömpölését lassan elnyomják a néma kétségek: vajon Han tényleg ártatlan? Nelicia Low lebilincselő hangulatú thrillere idegtépő párharcot kínál a testvéri szeretet eszméi és a hozzánk közel állókra vetített illúziók között.
Drie dagen vis / Three Days of Fish
Rendező: Peter Hoogendoorn Hollandia, Belgium, 2024, 85 perc, világpremier
Mint minden évben, úgy ezúttal is egy apa a napfényes Portugáliából repül háromnapos látogatásra Hollandiába, születése zord országába. Szokásos feladatai vannak, és felkeresi az orvosát éves kivizsgálásra, különc, felnőtt fia kíséretében… Ez a bensőséges film bepillantást enged két olyan férfi kapcsolatába, akik már eltávolodtak egymástól. Hétköznapinak tűnő tevékenységek során, apránként próbálnak visszatalálni egymáshoz. A Three Days of Fish, Peter Hoogendoorn holland filmrendező második filmes munkája egy szelíd dráma, a régióra jellemző száraz humorral átszőve.
Elskling / Loveable
Rendező: Lilja Ingolfsdottir Norvégia, 2024, 101 perc, világpremier
Míg Sigmund mindig üzleti ügyek miatt van távol, Maria megpróbál egyensúlyozni a karrierje és a gyermekgondozás illetve a háztartás vezetése között. Sok más kapcsolathoz hasonlóan a kezdeti szakaszban az övék is a szerelemről és a harmóniáról szólt, azonban több éves házas élet után kezdtek megjelenni a repedések. Végül Sigmund kéri a válást, és Maria kénytelen szembenézni legnagyobb félelmeivel. Noha látszólag válási dráma, Lilja Ingolfsdottir író-rendező debütálása mégis tovább visz minket, többrétegű karaktertanulmányt készítve egy olyan nőről, aki válságot él át, ami önismerethez vezet. A Loveable nem az igaz szerelemre való törekvésről szól; éppen ellenkezőleg, új megközelítést alkalmaz a romantika, a párkapcsolaton belüli egyenlőség és a nőiség erejének kortárs elképzeléseinek vizsgálata területén.
Ema a smrtihlav / The Hungarian Dressmaker
Rendező: Iveta Grófová Szlovákia, Csehország, 2024, 129 perc, Világpremier
Az 1940-es években járunk. A szlovák államban a nacionalizmus egyre nagyobb teret hódít meg, és ez nem szerencsés időszak a kisebbségek számára. A viharos társadalmi hangulat az özvegy Marikára is hatással van, aki elveszíti állását egy árja varróműhelyben. Tekintettel az erősödő magyarellenességre, elzárkózik, különösen amióta egy zsidó kisfiút ápol. Ennek ellenére továbbra is két férfi figyelmét kelti fel: egyikük egy német náci tiszt és a másik a szlovák Hlinka Gárda kapitánya. Iveta Grófová szlovák rendező e drámája Peter Krištúfek azonos című regényének adaptációja, amely a háborús Szlovákia drámai hangulatát idézi meg. Egy töredezett korszak története, amely arra kényszeríti a főszereplőket, hogy szembenézzenek az összetett dilemmákkal, amit nemcsak szavakon keresztül közvetítenek, hanem erőteljes vizuális nyelven is a nézők elé tárják.
Mord / Our Lovely Pig Slaughter
Rendező: Adam Martinec Csehország, Szlovákia, 2024, 84 perc, világpremier
A disznóölő fesztivál egy régi farmon olyan hagyomány, amelyet Karel minden évben alig vár. Ez az egyetlen lehetőség arra, hogy az egész család összejöjjön, jól érezze magát, egy-két összetűzésbe keveredjen, és élvezze a finom ételeket. Ezúttal azonban más a helyzet. A hentes eltitkolja, hogy vaktöltényei vannak, a nagypapa nem tudja rávenni magát, hogy elmondja a nemrég megözvegyült Karelnek, hogy ez lesz az utolsó mészárlásuk, Lucie lánya depressziós a házassága felbomlása után, Dušík unokája pedig megszökik, miközben a szülei arról vitatkoznak, hogy elég idős-e ahhoz, hogy megnézze a disznóölést. Ami Karelt illeti, a mindenhová ömlő disznóvér az utolsó csepp a pohárban… Adam Martinec első játékfilmje a cseh temperamentum figyelemreméltóan éles tanulmánya, amely zsigeri karakterábrázolásával és perzselő humorával a csehszlovák újhullám mesterműveit idézi.
Panoptikoni / Panopticon
Rendező: George Sikharulidze Grúzia, Franciaország, Olaszország, Románia, 2024, 95 perc, világpremier
Amikor Sandro apja úgy dönt, hogy életét Istennek szenteli, és egy kolostorba vonul, az introvertált kamasz fiú úgy találja, hogy megfosztják az élet alapvető bizonyosságaitól. A külföldön dolgozó édesapja és édesanyja által elhagyott fiatalember önfelfedező útra indul, és barátságot köt a radikális Lashával, aki egy ultrajobboldali szervezettel is kapcsolatban áll, valamint lehetőséget talál, hogy felfedezze saját szexualitását. George Sikharulidze debütáló perceptív alkotása azt vizsgálja, hogy milyen finom a határvonal a megfigyelő és a megfigyelt között, és azt kérdezi, hogy merre tart a mai posztszovjet grúz társadalom, miközben a vallási konzervativizmus és az államosítás, valamint a függetlenség iránti vágy a és a modernizáció határán billeg.
Proslava / Celebration
Rendező: Bruno Anković Horvátország, Katar, 2024, 86 perc, világpremier
Bruno Anković játékfilmes debütálása egy elszegényedett horvát faluban játszódik 1926 és 1945 között. Az állandó nélkülözés, a rendszerben bekövetkezett ismétlődő változások és a háború átjárta az erdőket, és a helyet egy miazma borította, amely elhomályosította a szebb jövőt. A falusi élet is kemény volt Mijo számára: fiatal, ártatlan lelkét a külvilág nehezítette, és az embertelen parancsok zaklatták, majd a jobboldali ideológia hamis csillogásának áldozata lett. Damir Karakaš azonos című sikeres regényének ez a filmadaptációja csodálatos felvételeket tár elénk a vidéki tájról, de egyben a hétköznapi brutalitás tanúja is, és bemutatja, miért válnak ártatlan emberek könnyű prédává az ideológiai keresztes lovagok számára.
A Sudden Glimpse to Deeper Things
Rendező: Mark Cousins Egyesült Királyság, 2024, 88 perc, világpremier
A brit modern művészet egyik legfontosabb nője, Wilhelmina Barns-Graham festőművész rendkívül inspiráló figura volt, akinek munkásságát élete egyik sarkalatos eseménye mélyen befolyásolta. 1949 májusában a modernista St. Ives művészcsoport vezető képviselője felkapaszkodott a svájci Grindelwald-gleccser tetejére, és ez az élmény megváltoztatta a világlátását. Élete hátralévő részét azzal töltötte, hogy megörökítse formáit és színeit, sőt a lényegét. Mark Cousins esszéisztikus portrédokumentarista a nemek, az éghajlatváltozás és a kreativitás összetett témáiba nyúl bele, miközben olyan áthatóan tárja fel a művész karakterét és hatalmas képzelőerejét, hogy azt a benyomást kelti, hogy az ő szemén keresztül látjuk a világot.
Světýlka / Tiny Lights
Rendező: Beata Parkanová Csehország, Szlovákia, 2024, 74 perc, világpremier
Amálka hat éves. Imádja a macskáját, a szüleit, a nagymamáját és a nagyapját. Nyár van, és a kislány csak azt kívánhatja, hogy a nap olyan legyen, amilyennek lennie kell. Kivéve, hogy minden más. Szülei bezárkóztak egy szobába, és olyan hangokat hall az ajtón keresztül, ami nem normális. Valami történik, és Amálkának fogalma sincs, mi az. A Tiny Lights Beata Parkanová remekül kreatív rendezésében egy családszakadást követ nyomon, ahogyan azt egy gyermek érzékeli: kulcslyukon keresztül, fülét az ajtóhoz szorítva, mindent egy felnőtt derékmagasságában látunk. Minden napnak véget kell érnie, és ez a nap eljuttatta Amálkát arra a pontra, ahonnan nincs visszatérés. Érzi a fájdalmat, miközben elalszik, és egy kicsit felnőtt is.
Xoftex
Rendező: Noaz Deshe Németország, Franciaország, 2024, 95 perc, világpremier
A Xoftex egy görög menekülttábor, ahol a szíriai és palesztin menedékkérők izgatottan várják a menekültstátuszukról szóló híreket. A bevándorlási hivatallal készített interjúk közötti idő elhúzása érdekében Nasser és barátai szatirikus vázlatokat filmeznek, és egy zombi horror filmet forgatnak. Csakhogy a tábor valósága mintha egy horrorfilm forgatókönyve lenne. A lakói közötti feszültség felerősödik, és minden konfliktus egy újabb tégla a valóság és az álom vagy inkább rémálom között húzódó falban, ami fokozatosan lehullik. A valós élet töredékei, a humor és az életüket kockára tevő emberek elképzelhetetlen szenvedései arra késztet, hogy elmeneküljenek saját hazájukból. Mindez egy robbanásszerű, időnként szürreális látványba olvad össze, amely arra készteti a nézőt, hogy egyfajta módon merüljön el a történetben és a bevándorlók életében, amit még soha nem tapasztaltak meg.
Proxima verseny
Bezvetrije / Windless
Rendező: Pavel G. Vesnakov Bulgária, Olaszország, 2024, 93 perc, világpremier
Többéves távollét után Kaloyan visszatér szülőhazájába, Bulgáriába, hogy eladja néhai apja lakását. Az elsőre érzelmektől mentes rutinfeladatnak tűnő út fokozatosan lénye legmélyére vezető utazássá fejlődik, ahol távoli traumákkal szembesül, ugyanakkor új útra lép az önfelfedezés felé. Míg a gyermekkor tele van érzésekkel és susogó széllel, a felnőttkor a hozzánk legközelebb állók törékeny szélcsendes és halványuló emlékeinek állapota. Vesnakov színes egzisztenciális elmélkedéseket ad a családi kötelékek természetéről és a személyes identitásról, ami időtlen. Ugyanakkor a mai Bulgáriáról is eltűnődik, ahol eredeti lakosainak temetőit árnyékos kaszinók váltják fel, és ahol a kulturális emlékezet hanyatlik egy olyan országban, amelyet megtéveszt a gazdasági jólét illuzórikus víziója.
Cabo Negro
Rendező: Abdellah Taïa Franciaország, Marokkó, 2024, 76 perc, világpremier
Két fiatal, Soundouss és Jaâfar megérkezik egy luxusvillába Cabo Negro üdülőhelyén, amelyet Jaâfar szeretője bérel, aki állítólag később csatlakozik hozzájuk. De valami nincs rendben – még mindig nem jelentkezett, és nem érik el a telefonján. Magukra maradva úgy döntenek, bizonytalan anyagi és személyes helyzetük ellenére, hogy amennyire eszük és testük engedi, élvezik a nyaralást. Nyaraláskor, amikor az idő látszólag nem létezik, megragadják az alkalmat, hogy elgondolkodjanak otthoni kapcsolataikon – és a jövőn, ami olyan távolinak tűnik itt a napsütötte tengerparton. Abdellah Taïa író-rendező különös ódát mutat be a fiatalság gondtalannak tűnő idejéről.
Clorofilla / Chlorophyll
Rendező: Ivana Gloria Olaszország, 2023, 75 perc, nemzetközi premier
A zöld hajú Maia belefáradt a városi életbe, és a természeti vágytól hajtva úgy dönt, hogy a nyarat narancsszedéssel tölti. A gyümölcsösökben a kertész, egy különc magányos, Teo fogadja, aki észreveszi, hogy Maia nem olyan, mint mindenki más. Ugyanúgy gondozza a növényeit, idejét és energiáját is neki áldozza, és a fiatal nő virágozni kezd. Bámulatba ejtő barátságukat azonban elbizonytalanítja, hogy megérkezik Teo édesapja és Arturo bátyja, akik egy szomszéd faluban terveznek ünneplést… Gazdag színű történetében, amely megmutatja, néha nehéz találni valakit, aki segítene felfedezni a saját életünket, igazi énünket. Ivana Gloria rendező olyan érzékeket ébreszt fel bennünk, amelyekről nem is tudtuk, hogy léteznek.
Fără suflet / Az elidegenedett
Rendező: Anja Kreis Németország, Moldova, Franciaország, 2024, 95 perc, világpremier
Varvara, a filozófia professzora Isten halálának fogalmáról beszélget tanítványaival. Meglátogatja nővére, Angelina, egy kiváló nőgyógyász, akit visszahívtak Moszkvából és egy másik városba küldték, hogy csökkentse az abortuszok számát. Nem sokkal később egy lány meglátogatja őt a kórházban, és abortuszra kéri, azt állítva, hogy az Antikrisztust hordozza a méhében. Egy diákkal folytatott heves vita után Varvara a gonosz jelenlétén töpreng az emberi természetben, miközben Angelina illegális abortuszt hajt végre a lányon, és hazaviszi magával az embriót… Anja Kreis misztikus filmje baljós hangulatával csábít, és felteszi a kellemetlen kérdéseket az emberi lelkiismeretről, erkölcsről és hitről, bár nem hajlandó végleges választ adni.
Hiçbir şey yerinde değil / Nothing in its Place
Rendező: Burak Çevik Törökország, Németország, Dél-Korea, 2024, 76 perc, nemzetközi premier
Egy este, egy lakás, öt baloldali diák és egy erőszakmentes szocialista forradalom víziója. Amikor ezt az összejövetelt megszakítja egy jobboldali mozgalom két tagjának be nem jelentett látogatása, a dolgok gyorsan kicsúsznak az irányítás alól. Burak Çevik török rendező hosszú felvételeket és egy zárt teret használ vászonként, amelyre együttese szereplőgárdája erőteljes alakításai festik az 1978-as ankarai viharos politikai helyzetet tükröző történetet. Meddig hajlandók elmenni az emberek politikai meggyőződésükért, és mennyire befolyásolhatja egy csoport ideológiája az egyén viselkedését?
Ju wai ren / Stranger
Rendező: Zhengfan Yang USA, Kína, Hollandia, Norvégia, Franciaország, 2024, 113 perc, világpremier
A szállodai szoba olyan hely, ahol mindenki idegen. Egy hely, amely csak egy pillanatra a tiéd. Átmenetileg intim tér, amelybe egy szobalány lépett be, hogy kitakarítsa, és lehetőleg nyomát se hagyja a látogatásának. Az epizódszerű Stranger minden része egy ilyen helyen játszódik. Egy epizód egy felvételnek felel meg. Egy lövés egy történetnek felel meg. Közös bennük Kína, a vendégek és a személyzet hazája, bár mindegyikük élete különbözik a többiektől. A film abszurd, fekete humorral teli, megrendítő és titokzatos történetei egy látszólag zárt térben játszódnak, ennek ellenére minden epizóddal új és meglepő dimenziókat nyit meg.
Lapilli
Rendező: Paula Ďurinová / Szlovák Köztársaság, Németország, 2024, 65 perc, világpremier
Paula Ďurinová debütáló filmjében különféle sziklaképződmények között bolyong, hogy megpróbáljon megbirkózni nagyszülei elvesztésével. A bánat különböző szakaszai bontakoznak ki a tengeráramlatok, a sötét barlangok és a vulkáni pusztaság között, miközben egy autohárfa húrjai rezonálnak a szakadékokban. Lapilli egyedülálló egyensúlyt talál a személyes és a környezet között egy modernista rekviemben, amely tele van a természeti jelenségekkel és magával az emberrel kapcsolatos észlelő megfigyelésekkel. Belső erejével és ritka filmnyelvével jeleskedő alkotás ez, ahol a tenger hullámai változó gondolatokat tükröznek, és ahol a száraz talaj eróziója egy összetört szívre emlékeztet, tele emlékekkel olyanokról, akik örökre elvesztek számunkra.
Od marca do mája / Márciustól májusig
Rendező: Martin Pavol Repka Csehország, 2024, 85 perc, világpremier
Egy öttagú család él együtt egy régi falusi házban. Miközben a szülők lassan öregszenek, a gyerekek felnőnek, és nyilvánvaló, hogy hamarosan a saját útjukat járják. A hétköznapok ezen monoton ritmusát megzavarja az anya várandósságának híre, és az új testvér gondolata fokozatosan a háztartás minden tagját érinti. Márciustól májusig a családi összetartozás visszafogott, bensőséges portréja, amelyet gyakran a legapróbb módon is kifejeznek. Egy szerény, mégis rendkívül eredeti történet, ugyanazzal a gyengédséggel és türelemmel forgatva, ahogyan a természet minden tavasszal felébred.
Második esély
Rendező: Subhadra Mahajan India, 2024, 104 perc, világpremier
Egy traumatikus incidens után elhagyatott Mia a család nyári menedékhelyére utazik a hóval borított Himalája közé, hogy visszanyerje erejét. Ott élvezheti a gondnok anyósának, Bimalnak és unokájának, Sunnynak a társaságát. Különböző életkoruktól, társadalmi hátterüktől és boldogságról alkotott elképzeléseiktől függetlenül meglepően erős kötelék alakul ki közöttük, amelyet még az sem szakíthat meg, ha megérkezik valaki, aki Miát visszarántja a traumájába. Ez a vizuálisan elbűvölő film a női fájdalommal való megbirkózás folyamatának hiteles és eleven ábrázolása, és bemutatja, hogy ott is kaphatunk egy második esélyt, ahol a legkevésbé számítunk rá.
Trans Memoria
Rendező: Victoria Verseau Svédország, Franciaország, 2024, 72 perc, világpremier
„Gyűjtök. Dokumentálom. Leírom az emlékeimet. Félek, hogy eltűnnek.” Victoria Verseau így mutatja be bensőséges dokumentumfilmes naplóját, amelyben visszatér Thaiföldre és a 2012-es évbe, amikor is sor került az átalakulására. Régóta várt erre a pillanatra, de aztán jött a bizonytalanság érzése, amit egy közeli barátja halála is felerősített. A konceptuális művész szinte régészeti megközelítést alkalmaz a múlt dolgaihoz, és feltárja egy személyes történet megírásának folyamatát, amely szervesen kapcsolódik saját identitásának megteremtéséhez. Ebben a mélyen átélt debütálásban feltárja a tranzíció örömteli aspektusait és sötét bugyraiit, és más tanúságtételeket is játékba hozva kritikusan megvizsgálja, mi határozza meg a nőket nőként.
Tropicana
Rendező: Omer Tobi Israel, Kanada, 2024, 82 perc, világpremier
Egy magányos középkorú nő éli monoton életét. Minden reggel elmegy a munkahelyére, ő egy szupermarket pénztárosa, és minden nap munka után egyenesen hazamegy, hogy vigyázzon beteg édesanyjára és a család többi tagjára. Úgy tűnik azonban, hogy senkit sem érdekel. Aztán a főnöke titokzatos meggyilkolása olyan események láncolatát indítja el, amelynek végén felszabadulhat, és megtalálhatja a saját értékét. Hogyan írja le az utazását? Talán a legjobb szexuális odüsszeiaként, felfedező expedíció olyan helyekre, ahol fontos szerepet játszik a testiség, a vágy és annak kielégítése. A Tropicana egy finoman rejtélyes elmélkedés a konzervativizmusról, a prudenciáról és a fizikai szépség hamis ideáljáról.
Vino la noche / Eljött az éjszaka
Rendező: Paolo Tizón Peru, Spanyolország, Mexikó, 2024, 96 perc, világpremier
Fiatal kalandorok egy csoportja iratkozik fel Latin-Amerika egyik legnagyobb kihívást jelentő katonai kiképző tanfolyamára, amely félelmetes harcosokká változtatja őket, akiket a veszélyes VRAEM-régió felügyeletével bíznak meg, amely terület tele van kokanövényekkel, terroristákkal és csempészekkel. A hadsereg hermetikusan elzárt világának magával ragadó pillantásában Paolo Tizon debütáló rendező egy intézmény portréját festi meg, miközben egyéni emberi történeteket ábrázol, és reflektál a férfi identitásra, az önrendelkezés lehetőségére és a törékeny férfiasságra, amely szembetűnő kontrasztban áll a brutális kiképzés légkörével. Az érzékenység az erőszak mellett, a szépség a kiszolgáltatottság mellett.
Különleges vetítések
Architektura ČSSR 58–89 / Csehszlovák építészet 58–89
Rendező: Jan Zajíček Cseh Köztársaság, Szlovák Köztársaság, 2024, 126 perc, világpremier
Vladimír 518 egy megalkuvást nem ismerő rapper, művész, színpadi tervező és aktivista ritka jelenség, aki nemcsak könyveket ír, hanem ki is adja. Ma is elsősorban az 1989 előtti építészet tekintélyes szaktekintélye, nemcsak jelentős publikációt írt a témában, hanem két azonos témát feldolgozó audiovizuális mű történetét is, amelyeket Jan Zajíček, a neves videoklipprendező készített. A közelmúltban megjelent tévésorozatok mellett a várva várt játékfilm is, amely a 20. század második felének cseh és szlovák építészetének lenyűgöző és lenyűgöző felfedezése révén exkluzív betekintést nyújt a Tátra alatt élő rendkívüli épületekbe és feltárja az ott lakók életét.
A testvérek földjén
Rendező: Alireza Ghasemi, Raha Amirfazli Irán, Franciaország, Hollandia, 2024, 95 perc, európai premier
Az afganisztáni szovjet invázió az afgánok tömeges meneküléséhez vezetett a szomszédos Iránba, amelyet – mivel abban reménykedtek, hogy ott találhatnak új otthont – a „Testvérek földjének” neveztek. Ám a testvéri együttélés álma hamar elhalványult, az iráni jog soha nem fogadta el őket egyenrangú állampolgárként, így még az első menekültek leszármazottai is magukon viselik a másság terhét. Alireza Ghasemi és Raha Amirfazli sóvárgó, gyönyörűen forgatott debütálása egy családról, amely soha nem fogja otthon érezni magát abban az országban, ahol élnek, a Sundance-i premier után azonnal megnyerte a közönséget.
Ještě nejsem, kým chci být / Nem vagyok minden, ami lenni szeretnék
Rendező: Tasovská Klára Csehország, Szlovák Köztársaság, Ausztria, 2024, 90 perc
A hazai filmes fronton nyújtott kiválóság idei elvi díját vitathatatlanul a nemzetközileg is elismert fotólegenda, Libuše Jarcovjáková egyedülálló dokumentumfilmje kaphatja, amely alkotás szinte mindenkit elvarázsolt a 2024-es Berlinálén. Tasovská Klára és csapatának ez a figyelemre méltó projektje egy igazi ikon, a cseh Nan Goldin életének elmúlt ötven évére tekint vissza, és mindezt több ezer fényképéből és naplóbejegyzéseiből álló lenyűgöző montázson keresztül adja magát. Portrék, önarcképek, megörökített pillanatok, a komor normalizálás névtelen ellenfelei mélyén megbúvó igazságkeresés, test és lélek átalakulásának tükröződései, fekete-fehér képek, érzelmek és élet ragyogó fényvillanásában.
Das Lied der Anderen – Eine Suche nach Europa / Mások dala – Keresés Európába
Rendező: Vadim Jendreyko Svájc, 2024, 136 perc, nemzetközi premier
Mi az Európa? Nagyon aktuális személyes esszéjében Vadim Jendreyko beutazza az öreg kontinenst, hogy felfedezze annak lényegét olyan helyeken, amelyeket az európai identitás akupunktúrás pontjainak nevezhetünk. Különféle állomásai közé tartozik a Rajna folyófenék, a görög dokkok, az Európai Parlament, egy lengyelországi őserdő és egy szarajevói könyvtár. Mindezek a helyek ambivalens reflexiókra hívnak: egyrészt Európa sokszínűségét és kulturális örökségének szélességét ünneplik; másrészt a turbulencia, a konfliktus és a véres történelem szimbólumai. Európát arra ítélték, hogy beleragadjon az erőszak ördögi körébe, vagy van remény azokban, akik mások dalait próbálják énekelni?
Igazi
Rendező: Oleh Szentsov Ukrajna, Horvátország, 2024, 90 perc, világpremier
Az elismert filmrendező, aktivista, Szaharov-díjas egykori Kreml fogoly, Oleh Szencov katona jelenleg az ukrán hadsereg hadnagyaként védi hazáját, amelyhez 2022 februárjában az orosz invázió első napjaiban csatlakozott. Az egyik támadás során gyalogsági harcjárművet az ellenséges tüzérség megsemmisítette. Kísérleteit, hogy megszervezze egysége egy részének evakuálását, nehezítette a lőszer hiánya és a szüntelen orosz tűzerő. A művelet neve Real volt, Szencov névadó filmje pedig egyedülálló magával ragadó élmény, amely hiperdokumentáris betekintést nyújt a háború valóságába egy közvetlen résztvevő szemével.
Ta druhá / The Other One
Rendező: Marie-Magdalena Kochová Csehország, 2024, 85 perc, világpremier
Marie-Magdalena Kochová debütálásában a tizennyolc éves Johanna karakterét használja fel az „üveggyerekek” jelenségének feltárására – olyan gyerekekre, akiket, mivel különleges szükségletű testvérük van, családjuk akaratlanul mellőzi. Gyakran láthatatlannak érzik magukat, problémáikat mindig kevésbé tartják fontosnak, és gyakran várják el tőlük, hogy segítsenek fogyatékos testvérük gondozásában. Johana hamarosan érettségizik, ezért el kell döntenie, hogy elmegy otthonról tanulni, vagy marad és segít a szüleinek. Rendkívül érzékeny beszámoló a testvérszeretet természetéről, amely egyszer csak a „másik”-at helyezi előtérbe.
Tatabojs.doc
Rendező: Marek Najbrt Csehország, 2024, 94 perc, világpremier
„Foot Soldiers”, „Attention aux hommes”, „Dancer”, „Repetition”… Ez csak néhány a prágai Tata Bojs együttes slágereinek sorából. Mindig energikusak, számtalan átalakulásra képesek, precízek a látvány és a zene fogalmi megközelítésében illetve egyes albumok és koncertek értelmezésében. Nem meglepő, hogy Marek Najbrt (Champions, Protector, Polski film) úgy döntött, hogy nem hagyományos dokumentumfilmet forgat. A zenekar történetét játékos kollázsként meséli el, rengeteg archív anyagból, valamint a Vosto5 színházi társulattal közös koncertek és futurisztikus színpadi előadások felvételeiből összerakva. Így a szemünk előtt bontakozik ki egy rendkívül eredeti zenekar portréja, amely produkciójának alternatív jellege ellenére kiérdemelte az őt megillető helyet az ország legjobb játékosai között.
Vlny / Waves
Rendező: Jiří Mádl Csehország, 2024, 131 perc, világpremier
Azt gondolhatnánk, hogy a cseh és a szlovák filmesek már mindent elmondtak a csehszlovák történelem 1968 körüli időszakáról. Ahogyan azonban Jiří Mádl legújabb kiruccanása is mutatja, modern történelmünknek ez a meghatározó korszaka még mindig elfelejtett felkínálni a figyelmünket érdemlő történeteket. A film a Csehszlovák Rádió nemzetközi hírügynöksége körül forog, amely tele van tehetséges emberekkel, akik széleskörű látószöggel, nyelvtudással rendelkeznek és mindenekelőtt elkötelezettek az igazságra összpontosító, őszinte újságírói munka iránt. Egy epikus, dinamikusan forgatott, jutalmazó film, amely az elnyomó rezsimmel szembeni nem mindennapi hősiességet, a testvéri kapcsolatok erejét, valamint a szerelem, az árulás, az erkölcs és a remény örök témáit öleli fel.
Voyage au bord de la guerre / Utazás a háború szélére
Rendező: Antonin Peretjatko Franciaország, 2024, 62 perc, nemzetközi premier
Az ukrajnai orosz invázió első hónapjában több mint 12,5 millió ember kényszerült elhagyni otthonát, és 5 millióan menekültek el az országból. Antonin Peretjatko dokumentumfilmes visszatér Lvivbe Andrejjal, aki családjával Franciaországba távozott, hogy előszedje Andrej személyes tárgyait és feltárja saját gyökereit, de ami a legfontosabb, hogy rögzítse az Ukrajnában maradt szemtanúkat. A korai francia újhullámot idéző esztétikus stílusban részben riportos dokumentumfilm, részben költői road movie. Az Utazás a háború szélére igyekszik megosztani a nézővel, hogyan néznek ki a hétköznapok egy háború sújtotta országban.
Zahradníkův rok / A kertész éve
Rendező: Jiří Havelka Csehország, 2023, 104 perc, világpremier
A gazdag szomszéd békés kertész ellen elkövetett igazságtalanság igaz története találkozik Karel Čapek névadó irodalmi művével, amely egy kertész nehézségeiről és sikereiről szól. Jiří Havelka rendező, korunk egyik legösszetettebb művészi egyénisége régóta bebizonyította, hogy az „alternatív” és a „közönségbarát” nem feltétlenül zárja ki egymást. Csendesen megindító tragikomikus története a méltóságteljes élethez való jogért folyó rendkívül makacs küzdelemről a mindig kiemelkedő Oldřich Kaiser és Dáša Vokata két nagyszerű alakítására épül.